Přeskočit na obsah

Kamionová doprava v Odrách

Naším městem projíždí každý den stovky nákladních automobilů. Hlavní tah navíc vede středem Oder přes historické centrum a náměstí. Za posledních 30 let se vymyslelo několik řešení, jak těžkou dopravu vyvést mimo centrum města.

První variantou je obchvat města Oder. Tento návrh by však dle studií vyšel na částky značně převyšující 1,5 miliardy korun a město by jej nebylo schopno financovat. Navíc by stavba zářezu v pohořském kopci, mostu přes řeku Odru a dalších dopravních staveb směrem na Fulnek značně změnila ráz krajiny a to určitě ne k lepšímu.

Druhou variantou je průtah městem Odry. Tato varianta uvažuje se zbouráním mostu přes řeku na ulici Potoční a stavbu nového, šikmého mostu přes řeku Odru. Dále pak s vybourání mnoha domů na ulici Křížová. Toto jsou pro nás nepřijatelné kroky a ekonomická náročnost tohoto projektu je také velmi vysoká. Město by se navíc pomyslně rozdělilo na dvě hůře přístupné části a přišli bychom o mnoho hezkých, do budoucna k relaxaci využitelných míst kolem řeky Odry.

Pak je tu ale třetí řešení, které prosazuje naše sdružení ZMĚNA PRO ODERSKO. Na tomto řešení navíc již několik let intenzivně pracujeme. Naším záměrem je, aby se silnice I/47 vedoucí přes Odry převedla z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na Správu silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK), a aby se její klasifikace snížila z I. třídy na II. třídu. Teprve pak bude možné dále jednat s SSMSK o zákazu průjezdu nákladních automobilů nad 12t po této silnici.

Svou žádost budeme muset před SSMSK důkladně odůvodnit všemi argumenty, které reálně ohrožují naše město a občany v něm žijící (nebezpečí úrazu odletujícím kamením z aut z lomu, nadměrná hlučnost, prašnost, negativní vlivy na památky atd.). S odklonem souvisí spousta dalších dílčích úkolů, které musíme ve spolupráci s SSMSK vyřešit. Jedná se především o zajištění náhradní trasy kamionové dopravy mimo Odry. Tato doprava by tak byla vedena přes Fulnek, případně přes Potštát na dálnici D1 a dále do místa určení nákladu.

Proběhla již řada jednání, jak s okolními městy, tak s ŘSD a SSMSK. Převod takové komunikace však není záležitostí jedné dohody a podání si rukou. Tento záměr musí být důkladně vyjednáván, odůvodněn a musí se vždy najít vhodný kompromis, aby k takové dohodě vůbec mohlo dojít. Tím kompromisem jsou například podmínky, které si SSMSK klade, aby silnici do své péče vůbec převzalo. Právě proto se v minulých letech zrekonstruovaly mosty přes Odru na ulicích Potoční a Tř. Osvobození. Tento rok pak proběhla rekonstrukce mostu přes Stodolní potok na Potoční ulici. Dále tento náš záměr vyvolal potřebu výměny asfaltových koberců na řešené komunikaci přes celé naše město. V neposlední řadě pak opravu propustku za obcí Emauzy směrem na Bělotín a v minulých letech také výměnu asfaltu na stejné trase.

Ještě stále není vše hotové a předané. I nadále ale intenzivně pracujeme na tom, aby se v dalším volebním období podařilo naše dílo dotáhnout do stavu, kdy budeme moci říct, dokázali jsme to.